Monday, July 1, 2013

Далавера за 55 милиона - или къде ще отидат парите за "Национален парк Централен Балкан"?

През изминалия уикенд (28.06-30.06) направихме прекрасна разходка из Централна Стара планина - от Рибарица, към хижа "Вежен". Преминахме през връх Вежен, до хижа "Ехо", и после, в напоителния дъжд на следващата утрин слязохме обратно в Рибарица.


Весело и интересно, красиво и приятно уморително.
Прекрасна природа имаме. И хубави хора в планината.
Направиха ми впечатление поставените дървени информационни табели на разни места из парка - европейски пари - казах си.
След това, в хижа "Вежен" чух от хижаря как имало едни 55 милиона лева за парка, които щели да отидат за "незнам какво си", ала няма и стотинка за хижите, които са хъбовете на трустическите маршрути в планините.
При въпросите ми за какво ще се изхарчат парите, отговорите бяха - за табелки, за пейки в гората, и за бариери, с които да преградят парка.
След това започнах да се "ослушвам".
В "Ехо" чух същата история, с допълнението, че управата на парка прекроява пътеките, като затваря едни, които са на туристическите карти от десетки години; прави други, нови, които са неоптимални и опасни за туристите в определени сезони. Управата на парка също не обезопасява навреме пътеки, посочени от туристи, спасители и хижари като опасни - не и преди да са ставали фатални инциденти.
Без да коментирам планинските пътеки, където туристите, местното население, планинските спасители и хижарите са експерти, се опитах да проследя пътеката на парите.

Още в планината почнах да си въртя на ум за какво толкова могат да отидат 55 МИЛИОНА ЛЕВА. Известен съм с добрите ми оценки, особено когато става дума за пари.
И някак си, не можах да си представя за какво ще отидат парите.

След като се върнахме в София, реших да поразровя.
В пресата намерих маса публикации по темата, в които се обявяваха разни цели на проекта. Ала колкото и да сумирах цифрите, все оставах далеч от заветните 55 млн.

За сметка на това намирах интересни неща като тези тук:
"проектът предвижда създаване на три посетителски интерпретативни центъра, обновяване на  около 140 км лятна лентова туристическа маркировка и монтиране на 200 нови жалона по зимната маркировка, обезопасяване на маршрути с въжено-стоманени и дървени парапети, паркова мебел за кътове за почивка, биваци, погледни места, зелени класни стаи, направа на заслони, беседки и чешми. Новото изкушение за посетителите ще бъдат и предвидените за изграждане три укрития за наблюдение на едри бозайници. Широкопрофилни образователна и интерпретативна програма ще изпълнят със съдържание обогатената посетителска инфраструктура."
Намерих, че вече са давани пари по проекти за табелки, пейки и подобни. Малко повече информация - на сайта на дирекцията, която управлява парка
Замислих се, че единствената логика да се харчат толкова пари е да се изградят пътища.
И ...намерих нещо, в ей тази новина:
"Част от средствата по проекта са насочени съм реновирането на основните пътища в защитената територия. Най-посещаваният маршрут в парк  “Централен Балкан” - Калофер - бивак “Бяла река”, който е и изходен пункт за едноименната екопътека и за връх Ботев, също влиза в проекта. Сега до бивака и екопътеката води неравен черен път, той ще бъде проектиран и изграден изцяло. Ще бъде обновен пътят от Беклемето до хижа “Дерменка” - и маршрутът, и хижата са също от най-посещаваните обекти в парка. Още три пътя ще бъдат изцяло обновени. Това са Рибарица - хижа “Вежен”, село Тъжа- хижа “Тъжа” и хижа “Видима” - местността Мазането."
Научих и една нова думичка - "интерпретативен", като в "интерпретативен поглед към кафявата мечка", или "създаване на три посетителски интерпретативни центъра"

И така:
Нека направим една план-сметчица:
-5 пътя;
-140 км лятна маркировка;
-200 нови жалона по зимната маркировка;
-3 посетителски центъра (по 350 кв. м. застроена площ);
-3 укрития за наблюдение на животни;
-обезопасяване на маршрути с въжено-стоманени и дървени парапети, паркова мебел за кътове за почивка, биваци, погледни места, зелени класни стаи, направа на заслони, беседки и чешми.
-управление, ИТ, мониторинг и публиност на проекта;


Пътищата - колко струва километър път в българия? - от 4 млн лева на километър нова магистrала (за новите отсечки на Струма), до 200 000 лева на километър за ремонта на пътя Търговище-Разград.
По информация от тази статия в Капитал, си направих една проста сметкa, че основното обновяване на първокласни и второкласни пътища в БГ става за средна цена от 400 000 лева/км. Въпросните пътища, обаче, не са нито първoкласни, нито второкласни. И ако примем, че ширината на пътя е линейно пропорционална (донякъде вярно), на цената, при предположение, че техническите характеритсики (носимост, дебелина на настилката и т.н.) за второкласни и третокласни пътища са подобни, мога смело да предположа, че цената на километър от поделжащите на реконструкция по този проект пътища не би трябвало да надвишава 200 000 лева.  Ако предположим, че всеки път е с дължина максимум 15 км, то ще имаме 75 км пътища Х 200 000 лева или общо 15 000 000 лева
Ако лятната маркировка се прави от екип от 3-ма души, които маркират по 1 километър/ден,  ако предположим, че заедно с надницата им (по 100 лева/човек на ден), храна, настаняване (по 50 лева/човек/ден), и консумативи и материали, плюс печалба за изпълнителя цената на маркировката става по 1000 лева на километър (силно завишено предположение) - общо 140 000 лева.
Нека за зимната маркировка изхарчим 200 000 лева (по 1000 лева на стълб);
Нека посетителските центрове са луксозно изпълнение, и нека заедно с оборудването в тях и прилежащите им площи, понеже са "интерпретативни" да струват 2000 лева/кв.м. застроена площ - 3 центъра Х 350 кв.м. Х 2000 лв/кв.м - общо 2 100 000 лева.
Нека направим едни скъпи и луксозни укрития за наблюдение на диви животни за по 300 000 лева всяко, още близо 1 000 000.
Нека за другите дейности по обезопасяване, ремонт (оцветяване в зелено на класни стаи), пейки, беседки и чешми изхрачим едни още 2 000 000 лева.

Ето сметката:
-60 км пътища - 15 000 000 лева
-3 "интерперативни" посетителски центъра - 2 100 000 лева
-3 укрития за наблюдение на диви животни - 1 000 000 лева
-маркировка, обезопасяване, ремонти и други обявени в медиите дейности - 2 340 000 лева
Общо за обявени дейности: 20 440 000

-публичност, мониторинг, управление, ИТ - 20% от стойността на проекта - 11 000 000 лева

Общо за обявени и стандартни дейности: 31 440 000 лева.

И така, един въпрос, не за един милион, а за 23 560 000 лева - къде и за какво ще се употребят тези 23.5 милиона лева, за които никой в дирекцията на парка не говори.

И за десерт, нека погледнем статистиката от друга светлина, и като част от една по-обща картинка: Парк Централен Балкан има обявена по проекта за поддръжка площ от 22 400 декара, или инвестицията в парка представлява 2455 лева на декар. От друга страна, изглежда, че тези 55 милиона са част от едни близо 142 милиона лева, за които Министерството на околната среда е решило спешно да намери бенефициенти и ги е приземило към парковете в България по време на упралвението на ГЕРБ в средата на миналата година.

И така, търся едни 23.5 милиона лева. Някой да ги е виждал наоколо?

1 comment:

врати said...

Ами на мен добре ми звучи, че ще има пейки, прегради и табели, това са си необходими неща. Разбира се мъчно е, че няма да има отделени средства за хижите, но те не са ли вече частни?! Мисля, че се дават под аренда на частници и в общи линии някои хижи доста пари правят и би трябвало самия частник да бъде задължен да прави преустройства. Може ни зависи къде са, не съм толкова информирана, но си спомням хижата на 7-те рилски езера. Там цените на нощувка са толкова високи, че аз не бих могла да си го позволя, но предполагам че са и в добро състояние, все пак са самостоятелни стаи, а не една спалня с 40 легла.