Friday, February 24, 2012

Образованието в България, или просто правило за взимане на добри решения


Напоследък имам усещането,  че развитието на политическото управление в България е национален спорт по търсене на границите на издържливост у всеки един от нас.
Взимането на политически решения в България би трябвало да се подчинява на две прости стратегии - едната - стратегия за развитие на качестовото ни на живот и на конкурентните предимства на държавата ни. Другата - стратегия за ефективно управление - набор от правила, на които да се подчинява самият процес на вземане на решения.

Напоследък, обаче виждам, че вземането на решения често става на простия принцип - пробите и грешките. Като че ли чувам министрите и депутатите: "Нека да приемем това решение, какво да си даваме зор да го оглеждаме отвсякъде. Нали то все ще изкара от равновесие някаква група хора. Ако те са достатъчно шумни, организирани, и имат пари за публични изяви, гласът им ще се чуе, и ние ще разберем и ще се поправим - публично".

Обикновено се въздържам да изказвам мнения по политически теми - колкото хора, толкова мнения, а да съдиш е много изкусително и лесно. 


Днес политиците искат да вземат решение, с което изкараха и мен от равновесие. Опит за решение, който ме кара да напиша - вие идиоти ли сте, или просто - малоумни?


Поводът - статията, която прочетох днес - Читателски Дневник: Убиват математическите гимназии


Накратко - готвените промени в новия проект на Закон за предучилищното и училищно образование, биха могли да доведат до закриването паралелките от 5-ти до 7-ми клас в математическите гимназии.


Какво ме извади от равновесие - дали това, че аз съм завършил математическа гимназия, дали защото най-ценните за мен хора са завършили такива гимназии? 
Или това, че големият ми син е в четвърти клас, и с много упоритост и ентусиазъм, вече от месеци, се готви усилено за изпитите в СМГ?
Или увереността ми, че това, което аз и моите близки сме получили от обучението ни в такива училища е безценно?
За мен въпросът е личен, защото политиката винаги е лична и емоционална за някой. Днес - за мен. И изборът да премълча или не е мой. 

Винаги съм казвал - правилно е онова решение, резултатите от което увеличват възможностите ни за избор - на нас, на близките ни, на обществото и държавата.

В последно време, виждам наниз от решения, които работят точно в обратна посока - да намаляват въжможностите ни за избор - спомнете си само през последните месеци - шистовият газ, ACTA, новият закон за хазарта.

Вярно е, че образованието ни се нуждае от промяна. Не само българското. Моделът на образование в света е измислен за една друга епоха. Напредъкът на науката ни показва, че имаме нужда от различен подход към възпитанието и обучението на децата ни - от най-малка дестска възраст. По тази причина - да премахнем една възможност за децата от 5-ти до 7-ми клас да имат алтернатива за специализирано обучение е идиотско и недалновидно! Нужна е коренна промяна, както казва и сър Кен Робинсон в прекрасното есе на RSA Animate - Changing Education Paradigms. 11 мин и 41 сек. Това е продължителноста на клипчето. Ще почерпя този БГ политик, който е гледал това кратичко кратичко видео преди днес!

Кратката ни политическа история показа, че мъдруването на цялостни стратегии за реформи където и да е - образование, здравеопазване - не работят. Реформата е процес, протичащ с малки, и бързи, ала добре обмислени стъпки, подчинени на предварително избрана стратегия.

И понеже ми убягва националната ни стратегия за развитие на качестовото ни на живот и на конкурентните предимства на България, питам се, това конкретно предложение за реформи в образованието - от каква стратегия изхожда

Трудно ли е, господа политици, взимайки решение, да си зададете простия въпрос - резултатите от него ще увеличат ли възможностите ни за избор - на нас гражданите, на вас - политиците, на близките ни, на обществото и на държавата?

Нека ви помогна в конкретния случай:
Ако закриете паралелките от 5-ти до 7-ми клас в математическите гимназии, това ще доведе ли до повече възможности за избор:
-за вашето дете? - за моето дете - не!
-за вас - като политици? - за мен - като гражданин - не!
-за обществото - да запазим един източник на национална гордост - с разширявайки от по-ранна възраст възможностите за успехи на учениците, завършили там?
-за държавата - как премахването на тези паралелки за по-ранно обучение по математика ще увеличи конкурентното предимство на България?

No comments: